SVENSKA VECKAN 4.-10.11.

Vi har igen i år samarbetat med de andra svenska aktörerna i kommunen och Folktinget. Mera information om veckans program kan du kolla  här https://svenskaveckan.fi/orter/nurmijarvi

Tisdag 5.11. öppna dörrar

Tisdagen den 5.11. är det möjligt att bekanta sig med Äppelgården och Vendlaskolan. Dagis har öppna dörrar kl. 9-16, Vendlaskolan kl. 11-12 och Vendla eftis kl. 12-13.30 och 14-16.

Onsdag 6.11. Sås och Kopp

Sås och Kopp uppträder kl. 11.00 i Monikkosali. Förutom Vendlaskolan, förskolan och 4–5 åringarna från dagis, har två av finska skolorna i Klövskog tackat ja till inbjudan. Evenemanget är öppet för alla.

Onsdag 6.11. Svenska dagens bio

Svenska dagens bio i Kino Juha kl 18. I år kommer vi att se filmen: Den sista resan. Tillställningen är öppen för alla.

När Lars Hammar efter 40 år som älskad fransklärare i Köping går i pension ser han framför sig en ljuvlig “tredje ålder” med resor, vin och upplevelser tillsammans med sin fru Tiina. Men det blir inte som han tänkt sig. I stället för att ta för sig av livets goda blir Lars alltmer passiv och viljelös hemma i sin läderfåtölj, till både Tiinas och deras son Filips stora frustration, och förtvivlan.

Då får Filip en idé – att ta sin skröpliga gamla far till hans älskade Frankrike och låta honom återse de platser som han älskat mest i livet. Genom att göra samma bilresa som familjen brukade göra när Filip var barn och i hemlighet iscensätta några av livets härligaste ögonblick hoppas han kunna tända Lars livsgnista igen. Till sin hjälp tar Filip sin bästa vän Fredrik, några rejäla doser optimism och påhittighet samt en gammal orange Renault 4. Äventyret kan börja!

Torsdag 7.11. barnteater på dagis

Teater Taimine uppträder på Daghemmet Äppelgården kl. 9.30 med Den förträfflige herr Glad.

Torsdag 7.11. kafferep på Café Stifla

Vi bjuder på kaffe med dopp i Café Stifla, Myllärintie 2, Klövskog. Vi finns på plats kl. 17-19, kom då det passar dig.

Fredag 8.11. kvällsfest för vuxna i Hyvinge

Vi har blivit inbjudna till att delta på vuxenfest i Hyvinge, under vilken vi kommer att få njuta av såväl Stand Up som musik. För musiken står Thomas Enroth och Helene Nyberg och för Stand Up:en Johan Lindholm.

Inträdesavgiften är 35€ och den inkluderar mat, dryck och program.

Vänligen se mer information om evenemanget samt hur du anmäler dig på:https://svenskaveckan.fi/evenemang/hyvinge/svenska-veckan-avslutningsfest-vuxna

Eftersom det finns ett begränsat antal platser, ska anmälningen göras senast 24.10 via länken ovan eller direkt här:https://forms.gle/6fWDW69GhEUNjqnk6

Vi kommer att ordna gemensam transport från Klövskog, Kyrkobyn och Rajamäki. Anmälningar tas emot av Siv Jansson, tel 0503616647 senast 25.10.

Lördag 9.11.  Vendlaskolan 20 år - familjefest

Vi firar Vendlaskolan 20 år på Vendlaskolan kl 10-13. Förutom skolans program, uppträder Teater Taimine med pjäsen Klassens drottning (i Syrjälä skolan gymnastiksal). Själva festen och kaffeserveringen sker i Vendlaskolan. Anmälningar till https://forms.gle/qyjJ6ckCT1W3fUeT7 senast 25.10.

Bowling i Nurmijärvi lördag 9.11. kl. 18-20

Vi har reserverat banor på Bowling Corner & Billiard, Ojakkalantie 2, Nurmijärvi. Ljuskänsliga bör observera att kvällstid är det “hohtokeilaus”. Föreningen står för hyran av banorna och skorna. Man kan köpa mat och dricka i caféet och efter bowlingen går det bra att stanna kvar och mingla. Anmälningar tas emot av Ira, 044 568 9906, senast 28.10.

Mera om Svenska veckan hittar du på https://svenskaveckan.fi/orter/nurmijarvi

Ändringar som sker efter utskicket av medlemsbrev, uppdaterar vi både på vår hemsida och på Facebook.

Du får gärna ta med vänner och bekanta, som är intresserade av vår verksamhet.